تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/17 - 09:08
کد خبر: 515520

رادیو فردا: ایران با وجود تحریم‌ها روزانه ۱/۷ میلیون بشکه نفت می‌فروشد

 رادیو فردا: ایران با وجود تحریم‌ها روزانه ۱/۷ میلیون بشکه نفت می‌فروشد

ارگان رسانه‌ای سازمان سیا از این که ایران توانسته تحریم‌های گسترده آمریکا را دور بزند و روزانه یک میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت بفروشد، ابراز ناخرسندی کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت رادیو فردا نوشت: یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها می‌گوید ایران با ۱/۷میلیون بشکه تزانزیت نفت و محصولات نفتی با توسل به «ناوگان ارواح»، بیشترین سهم جهانی را در استفاده از این کشتی‌ها دارد. ناوگان ارواح یا ناوگان تاریک به نفتکش‌هایی گفته می‌شود که با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار، به‌صورت پنهانی محموله‌های نفتی را با توسل به انواع روش‌ها به بازارهای مقصد می‌رسانند؛ از جمله تخلیه چندباره محموله‌های نفتی در دل اقیانوس‌ها به نفتکش‌های دیگر و تغییر اسناد و برند نفت.

شرکت «تانکر ترکرز» با انتشار پستی در شبکه ایکس، تویئتر سابق، نوشته است پارسال ایران از طریق ناوگان ارواح روزانه حدود ۱/۵ میلیون بشکه نفت (نفت خام، میعانات گازی و گاز مایع) راهی چین، ۲۰۰ هزار بشکه (نفت کوره یا مازوت) راهی امارات و ۷۰ هزار بشکه نفت خام راهی سوریه کرده است.

در مجموع، پارسال بیش از ۱/۷ میلیون بشکه در روز نفت و محصولات نفتی ایران از طریق ناوگان ارواح به مقاصد حمل شده که از کل ترانزیت پنهانی نفت روسیه و ونزوئلا نیز بیشتر است.

مشتریان نفت خام و میعانات گازی ایران، چین و سوریه هستند و امارات نیز نفت کوره (مازوت) ایران را خریداری می‌کند. ایران همچنین گاز مایع (پروپان و بوتان) به چین صادر می‌کند.

پیشتر شرکت اطلاعات کالا، کپلر، به رادیو فردا گفته بود که ایران پارسال حدود ۲۴۰ هزار بشکه مازوت و یک میلیون و ۳۲۴ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است. بقیه محموله‌ها مربوط به گاز مایع است که این محصول نفتی نیز از طریق نفتکش‌ها صادر می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد ایران پارسال ۶/۵ میلیون تن (روزانه ۱۴۰ هزار بشکه) صادرات گاز مایع به چین داشته است. گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، حجم کل صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی را ۱/۴۶ میلیون بشکه در روز تخمین زده و گفته است تاکنون ۴۰۰ کشتی از مجموعه ناوگان ارواح فعال در حمل پنهانی نفت ایران را شناسایی کرده است.

شرکت ‌تانکر ترکز نیز تصریح کرده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون تنها یک‌سوم کشتی‌های موسوم به «ناوگان ارواح» را به لیست تحریمی خود اضافه کرده است. بیش از نیمی از نفت ایران با ارسال به مالزی، تحت عنوان نفت این کشور راهی پالایشگاه‌های کوچک چینی، موسوم به «تی ‌پات» (قوری چای) می‌شود. بقیه نفت ایران نیز در عمان، امارات، عراق و دیگر کشورها، تغییر برند داده می‌شود و تحت نام نفت این کشورها راهی چین می‌شود. آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد در ژوئیه امسال، این کشور روزانه یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه نفت از مالزی وارد کرده است؛ رقمی که سه برابر کل تولید نفت مالزی است و از طرفی، حجم نفتی که تحت نام نفت مالزی تحویل چین شده، ۱۲ برابر میزان صادرات نفت مالزی به چین در دوران قبل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

بر اساس آمارهای کپلر، ایران در هفت ماه ابتدائی امسال روزانه یک میلیون و ۴۸۸ هزار بشکه نفت راهی چین کرده و تا یک هفته پیش، ۱۷ میلیون بشکه ذخایر محموله‌های نفتی در نفتکش‌های لنگر انداخته در آب‌های خلیج ‌فارس یا اطراف چین داشته است.

شرکت مشاوره انرژی، وُرتکسا، نیز به رادیو فردا گفته است در هفت ماه ابتدائی سال جاری میلادی، چین دست‌کم روزانه ۱/۲ میلیون بشکه نفت ایران را به‌صورت قطعی دریافت کرده است.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نکونام به دادسرا احضار شد!
تابستان ۲۰۲۴ گرم‌ترین تابستان تاریخ شد
پروانه ساخت «اخراجی‌ها۴» صادر شد
جوابیه دفتر رئیس‌جمهور به کیهان: دستور پزشکیان کاملاً در چارچوب قانون است
اظهارنظر وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران
کارنامه دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی کامپیوتر؛ یک نشان طلا، ۲ نشان نقره و یک نشان برنز
چراغ سبز رئیس الهلال برای خط زدن نام نیمار
ایجاد زمینه حضور خانواده دانشجویان نوورود در جشن آغاز تحصیلی
استودیوی ضبط پادکست دانشگاه شریف راه‌اندازی می‌شود
سایت دانشگاه علم و صنعت به دلیل اشکال در شبکه برق دچار اختلال شد
هوای تهران دوباره ناسالم شد
اولین واکنش بورس به استعفای عشقی
پزشکیان: توسعه تهران با بی‌آبی موجود، وقت تلف کردن است
اشک‌های ناهید کیانی به خاطر پرسپولیس
پابندهای الکترونیکی جرایم را چقدر کاهش داده است؟
علائم جدی ابتلا به کبد چرب
زلنسکی تاریخ پایان جنگ اوکراین را هم اعلام کرد!
قهرمان زن المپیک در آغوش علی پروین +فیلم
نحوه ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه‌های خارجی
اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها در دولت چهاردهم برگزار می‌شود
اعلام زمان فروش فوری اعتباری یک خودروی سایپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top